در سال ۲۰۰۱ مرکز مطالعه تحصیلات، بعد از تحقیق روی ۲۷۰ هزار دانشجو به مدت ۶ سال ، در ۵۳ رشته دانشگاهی نشان داد که پسرها و دخترهایی که در کلاس های تک جنسیتی شرکت می کنند ؛ معدل و نمرات بالاتری نسبت به آنهایی که در کلاس های دوجنسیتی هستند ، همچنین نشان داد که یادگیری نیز بهتر انجام می گیرد
در سال ۲۰۱۱ دانشجویان دانشگاه essex در انگلستان، در واحدهای درسی مختلف به سه قسمت تقسیمبندی شدند ۱٫ همگی دختر ۲٫ همگی پسر ۳٫ مختلط ؛
نتیجه: معدل دخترها بیش از ۷ درصد افزایش یافت
بِرآد،لِی (آمریکایی) در رساله دکترای خود گرفت که محیط تک جنستی برای دخترها مناسب ترین محیط برای پیشرفت در تحصیلات دانشگاهی ایجاد می کند
دپارتمان آموزش آمریکا در سال ۲۰۰۵ باارائه ۲٫۲۲۱ مورد مطالعه از مدارس تک جنسیتی حمایت کرد
از ۲۰۰۶ که قانون منع تاسیس مدارس تک جنسیتی لغو شد تا ۲۰۰۸ یعنی تنها ظرف دو سال این مدارس با استقبال فراوان مواجه میشوند، تا آنجا که واشنگتنپست از تاسیس ۵۰۰ مورد از آنها خبر میدهد،
محققین دانشگاه میچیگان ؛ با مطالعه دانش آموزان ورودی به دانشگاه ؛ به این نتیجه رسیده اند که هم پسران و هم دخترانی که از دبیرستان های تک جنسیتی وارد دانشگاه شده بودند نمره ها و عملکرد بهتری را در ریاضیات و زبان و دیگر درسها دارند
حال با این شرایط که حتی غرب هم برای پیشرفت علمی خود به سمت مراکزتک جنسیتی گام برداشته است؛ وضع دانشگاههای ما چگونه است؟!!!
در آخرین اقدام، دانشگاه فردوسی مشهد در پورتال نظر سنجی دانشجویان ؛ از آنان خواسته است درباره مختلط شدن اتوبوسهای دانشگاه ، نظرات خود را بیان کنند